Zlin-50LS ✈ 1988-1993

Posted on
Share

A Zlin-50L típuscsalád csehszlovák, a Moravan repülőgépgyár által kifejlesztett model, melynek prototípusa 1972-ben repült előszőr, tervezője Jan Mikula. Első bemutatkozása az 1976-os kijevi VIII. műrepülő-világbajnokságon történt. 1982-ben továbbfejlesztették, a Z-50LS változatot ismerhette meg a közönség, amely már 300LE-s volt.

A gép fémépítésű, félhéj szerkezetű, burkolata durállemez, kivéve a magassági és az oldalkormányt, mely vászonborítású. Motorja amerikai, légcsavarja pedig német gyártmányú. Magyarországon először a híres nyíregyházi kötelék, az Aerotriga (Tóth László, Molnár András, Pászti Tibor) kapott 3 darabot ezekből a gépekből, hajd hamarosan az MHSZ is vásárolt további 7 darabot.

zlin50ls

1988 és 1993 között repültem ezzel a típussal a Nemzeti Válogatott színeiben. A gép nagyon biztonságos, jóindulatú, valamint a legergonómikusabb gép, amivel repültem. Sajnos a Szuhojok, Extrák megjelenésével az évek folyamán egyre esélytelenebbé vált a versenyeken, a Nemzeti Válogatott azonban egész 1993-ig hősiesen küzdött vele a világ- illetve európa-bajnokságokon. 1993 után ismét az Aerotriga kötelék emelte levegőbe ezeket a csodálatos gépeket, nagyon sok dicsőséget szerezve a magyar sportrepülésnek Európa szerte.

Fesztáv: 8,58m
Magasság: 1,98m
Hossza: 6,62m
Maximális felszállótömeg: 1043kg
Üres súly: 570kg
Orsózó sebesség: 300/sec
Maximum sebesség: 328km/h
Utazó sebesség: 263km/h
Minimum sebesség: 104km/h
Maximum V/S: 14m/s (4500f/m)
Terhelhetőség: +9G/-6G
Csúcsmagasság: 3650m
Motor: Textron Lycoming AEIO 540 L1B5 300HP
Légcsavar: Hoffman HO V 123/K200 AH